BMI RÄKNARE: RÄKNA UT DIN IDEAL VIKT

HÄR KAN DU HITTA ALL INFORMATION OM HUR DU RÄKNAR UT DITT BMI OCH HUR DU NÅR DIN IDEALVIKT

BODY MASS INDEX

BMI KALKYLATOR

Skulle du vilka räkna ut din ideal vikt? Body Mass Index (BMI) kan hjälpa dig att hitta just din ultimata vikt. Men vad är BMI egentligen? Din vikt dividerat med din längd i kvadrat. Ålder och vikt spelar också en roll när man räknar ut BMI. Detta är formeln: (Kroppsmassa i kilo)/(längd i meter)²
 

RÄKNA UT DITT BMI

Vad är BMI?

BMI, från engelskans Body Mass Index anger i vilket förhållande din vikt är relativt din höjd. Beroende på resultatet av denna beräkning och i förhållande till ålder och kön, kan vår BMI-kalkylator bestämma ett värde som säger om du har en normal vikt eller inte. BMI-tabellen på sidan innehåller en klassificering av olika viktkategorier beroende på ålder och ger dig en översikt för att förstå om ditt värde är på gränsen för en annan viktkategori. Till exempel kan du falla i kategorin "normal vikt" medan du redan tenderar att "övervikt" eller "undervikt". Beroende på din nuvarande konstitution och din hälsa kan viktökning eller viktminskning vara nödvändigt. Hur som helst, vid extrema värden, konsultera din läkare för att identifiera alla åtgärder som ska vidtas och minimera riskerna för din hälsa ska påverkas negativt. Mer information om de enskilda viktkategorierna finns i följande stycken. Förresten: vältränade människor har ofta ett mycket högt kroppsmassaindex. Av denna anledning är det lämpligare för dem att göra en analys av kroppsfett.

 

Kontrollera dina resultat

BMI insikter

Efter du har räknat ut ditt BMI: Vad säger BMI skalan och var ligger din ideal vikt?

De perfekta eller normala värdena för ditt kroppsmasseindex skiljer sig väldigt för kvinnor, män och barn. Flickor kan ofta känna sig osäkra kring sina kroppar, särskilt i tonåren. Då kan det vara bra att använda BMI-formlerna som vägledning och beräkna idealvikten, men som för alla åldersgrupper är det viktigaste hälsan och en god kroppskänsla.
 

Normalvikt

Med normalvikt menar vi en persons naturliga vikt eller idealvikt. Detta kan variera beroende på ålder och kön. För kvinnor är det önskvärt att ha ett BMI mellan 19 och 24, medan för män ett BMI mellan 20 och 25. Dessa respektive värderingsintervall indikerar faktiskt att vikt och höjd är i perfekt harmoni med varandra. Detta tyder på att du hittills har gjort många kloka val när det gäller kost och hälsa. En balanserad diet och tillräckligt med motion hjälper dig att bibehålla din sunda vikt.

 

Övervikt

Termen övervikt kan avse tre kategorier: övervikt (där BMI är mellan 24 och 30 för kvinnor och mellan 25 och 30 för män), fettma (där BMI ligger mellan 30 och 40 för både män och kvinnor) och svår fettma (med ett BMI högre än 40 för både män och kvinnor). Om du är överviktig bör du gå till en läkare och rådfråga en dietist eftersom det finns risk för att utveckla hjärt-kärlsjukdomar.

För att få en mer tillförlitlig överblick över din överviktstyp bör du rådfråga din läkare. Tillsammans med läkaren kommer du att analysera kroppens sammansättning i termer av kroppsfettprocent, muskelmassa och vatten. Härifrån börjar du definiera de mål som inte nödvändigtvis bara kommer att fokusera på en minskning av kroppsvikt. Ett särskilt populärt verktyg för att mäta dina framsteg är måttbandet. I början av ditt nya matprogram, mät de kritiska punkterna mage, midja och bröst med jämna mellanrum, eller när du märker att dina kläder sakta blir större, mät dig igen. Fördelen: alla viktfluktuationer på grund av vätskeansamlingar eller menstruationscykeln, som skulle visas på vågen som extra kilon, stör inte din motivation. På måttbandet kommer du se förändringar även om vågen står still.

 

Undervikt

För människokroppen är undervikt inte lika friskt som att vara överviktigt. En kvinna är underviktig när hennes BMI är under 19, medan för en man är tröskeln 20. Om du är underviktig, bör du också gå till en läkare för dietist råd. Undervikt kan orsakas av flera faktorer.Om det beror på ett frivilligt beslut såsom avhållsamhet från mat eller en matbrist (anorexi) eller inducerade kräkningar (bulimi), uppmanar vi dig att konsultera en läkare. Dessa ätstörningar kan påverka både män och kvinnor, oavsett ålder. I många situationer är ingripande från den sociala miljön och specialister nödvändig för att genomföra en förändring i kost, näring och mentalitet på lång sikt.

Ytterligare orsaker till undervikt inkluderar metaboliska sjukdomar såsom hypertyreos eller diabetes, parasiter, inflammatorisk tarmsjukdom såsom Crohns sjukdom, matintoleranser eller leversjukdom. Psykiska faktorer, såsom stress, kan också sänka aptit och därmed generera undervikt.

I vilket fall som helst är det nödvändigt att uppmärksamma en typ av diet som är rik på kalorier. Motion och muskelbyggnad kan också hjälpa dig att gå upp i vikt. 

 

Fettma och svår fettma

Patologisk fetma kan påverka män, kvinnor och barn utan åtskillnad i social klass. Hos män och kvinnor talas det om fettma när BMI är mellan 30 och 40 och om svår fettma när BMI är högre än 40. Om du har ett värde i denna region, rekommenderar vi att du bokar en tid med din läkare för att kontrollera hälsostatus, blodtryck och blodvärden. Hjärt-kärlsjukdomar är ofta förknippade med en högt BMI. I detta fall spelar fördelningen av kroppsfett också en grundläggande roll. Hos människor som har en ""äpple""-byggnad, ligger de flesta fettreserverna i bukregionen och därför också runt de inre organen. Denna kroppsbyggnad är därför mer utsatta för framtida hjärt-kärlsjukdomar. Päronform, där fettkuddar vanligtvis samlas på höfterna och låren, är mindre utsatta.

Om för mycket energi intas, mer än kroppen kan förbränna, förvandlas denna energi till fett. Med tiden samlas därför några kilon extra av fett i kroppen. Ytterligare skäl för en hög viktökning inkluderar också metaboliska sjukdomar, såsom hypotyreos eller diabetes, såväl som hormonella förändringar under graviditet eller klimakteriet.

Om du lider av svår fettma / fettma är det absolut nödvändigt att du minskar din kroppsvikt. På detta sätt kommer du inte bara att lätta på muskuloskeletalsystemet, men för varje kilo du tappar kommer du att minska risken för hjärt-kärlsjukdomar, cancer, diabetes, gikt, hjärtattack eller stroke.

 


TIPS

LÄS VÅRA TIPS FÖR ATT TA HAND OM DIN HUD

FÖRBÄTTRA HUDENS ELASTICITET

KAN MAN FÅ BORT BRISTNINGAR?


8 STEG FÖR EN BÄTTRE FORM

Upptäck din perfekta form med 8 enkla, dagliga vanor

Att hålla sig i form är viktigt eftersom vi gillar att känna oss friska och vackra. Att hitta din idealvikt och bibehålla den är inte omöjligt! Här kan du se 8 enkla vanor att hålla sig till för att återupptäcka din perfekta form på ett hälsosamt sätt och utan dieter.
 

1. Räkna ut ditt BMI

Först måste du veta i vilken viktkategori du befinner dig i. Kanske har du redan nått idealvikten, kanske har du bara några extra kilo eller så är du faktiskt överviktig.

För att ta reda på det kan du använda vår BMI-kalkylator ovan och beräkna ditt kroppsmasseindex som anger i vilket förhållande din vikt är relativt din höjd. Beroende på ålder och kön upptäcker räknaren ett värde som anger om du har en normalvikt.

Undervikt och övervikt båda skadar din hälsa. Så det är dags att agera! Det bästa är att konsultera en läkare och få hjälp av en nutritionist.

Men även om du redan har nått din idealvikt, kan våra tips vara praktiska: för att känna dig som ditt bästa jag!

 

2. Hejdå dieter!

"Kom i din gamla klänning eller kostym, ett viktig möte: det finns många skäl till varför vi går på diet för att gå ner i vikt. Och vi kräver ofta snabba resultat som att tappa 10 kilo på 2 veckor.

Resultat som man normalt inte uppnår på en diet. Problemet är faktiskt följande: Det är verkligen svårt att hålla fast vid en diet över tid.

Efter en vecka eller två, de tuffaste kanske något längre, sen ger vi upp. Vi börjar äta choklad, vi tillåter oss en pizza med salami och kort efter är dieten redan ett minne blott och vi återgår till våra gamla matvanor.

Problemet är att vår kropp i det ögonblicket tar hämnd för svälten som vi tvingade den till med dieten - med den så kallade yo-yo-effekten.

Alla metaboliska processer är inställda på ett minimum, därför kan vår basiska metabolismhastighet sjunka och förbli på låga nivåer även efter dieten. Så snart du börjar äta på ett normalt sätt igen, registrerar kroppen det som ett överskott av kalorier oavsett balansen."

 

3. Undvik snabbmat / raffinerade livsmedel

Fryst pizza, hamburgare, choklad, vitt mjöl, socker: alla dessa livsmedel har bara funnits i några decennier.

Det är därför vår metabolism inte är förberedd för denna typ av näring alls. Färgämnen, konserveringsmedel och smakförstärkare är ämnen som vår kropp inte kan använda. Industriell näring rubbar hormonbalansen och kroppen får inte tillräckligt med näringsämnen. Konsekvens: övervikt.

Och inte bara det: du känner dig trött, slö och hungrig.

Hemligheten med att uppnå eller bibehålla din idealvikt är att äta ordentligt. Skippa så mycket av de färdiga produkterna som möjligt och ändra din diet genom att välja näringsrika och färska livsmedel. Endast på detta sätt kan du gå ner i vikt på ett hälsosamt och varaktigt sätt.

 

4. Handla aldrig på tom mage

Magen kurrar så mycket att även grannarna kan höra den? Det är den bästa tiden att shoppa. Fel! Gör inte detta misstag igen om du vill gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt.

Anledningen? En tom mage köper för mycket. När vi är hungriga brukar vi automatiskt köpa mer produkter och mindre hälsosamma livsmedel.

Vårt förslag är: om hungern är hög, ge dig själv med ett litet hälsosamt mellanmål först. Förbered sedan en inköpslista och håll dig strikt till den. Du kommer alltså att undvika impulsköp.

 

5. Stärk dina muskler - Övningar för viktminskning

Viktminskning fungerar inte utan motion - åtminstone inte på lång sikt. Att undvika kalorier gör att du inte går ner i vikt i det långa loppet. Det bästa sättet att bli av med det är att träna dina muskler och regelbundet få in rörelse under din dag.

Om du lyckas göra 30 minuters rörelse/motion om dagen, kommer musklerna att stärkas, huden blir mer tonad och fettet förbränns.

Din hälsa kommer också att gynnas: ditt immunförsvar kommer att förbättras, ben och leder kommer att bli starkare och alla risker för att drabbas av sjukdomar kommer att minska. Dessa inkluderar diabetes, hjärtattack, cancer, depression och stroke.

Och du kommer att må bra! Övertygde vi dig?

 

ÖVNINGAR FÖR BAKSIDAN

Denna enkla övning är ett sätt att träna rumpan - kroppens största muskelgrupp:

  • Ställ dig upp, stabilisera din position genom att luta dig mot baksidan av en fåtölj eller bord och anta ett upprätt läge genom att dra in magen.

  • Lyft din vänstra hand till din sida.

  • Förläng ditt vänstra ben och lyft det åt sidan tills du känner att vänster gluteus drar.

  • Håll i några sekunder och sänk benet igen.

  • Gör 10 - 16 reps och vila i 20 sekunder.

  • Lyft sedan samma ben till samma läge och kontraktera muskeln i fråga 10 till 16 gånger.

  • Vila 20 sekunder och upprepa sammandragningen.

  • Byt ben och upprepa övningen

  • Om du har en känsla av att det bara är tillräckligt med att lyfta benet, koppla av och koncentrera dig helt på lyftet.
 

6. Gå ner i vikt genom att dricka

Förutom fel kost är fel drycker ofta stora bovar till övervikt. Kolsyrade drycker, fruktjuicer och alkohol innehåller mycket socker. I en liter cola, till exempel, finns det nästan 40 sockerbitar (110 gram rent socker). Av den anledningen måste du vara noga med att välja rätt drycker om du vill nå din sunda vikt. Perfekt för viktminskning är: vatten och osötat te - minst 2 liter per dag, ännu bättre i större mängder. Om du bara tycker att rent vatten är för tråkigt kan du säkert göra det lite smakligare. Färsk mynta, citron, men också hallon eller granatäpple i vattnet är uppfriskande och dessutom hälsosamt.

 

7. All rörlse räknas

Hiss eller trappor? Bil eller cykel? Till fots eller med kollektivtrafik? Ta en promenad eller stanna i soffan?

Små dagliga beslut påverkar ofta vår fysiska kondition.

Löpning eller gym är inte de enda aktiviteterna som positivt påverkar vårt välmående. All rörelse räknas! Så utnyttja varje möjlighet att få in lite vardagsmotion.

 

8. Ta din tid för att äta

De som äter sakta går ner i vikt. Studier har bekräftat detta: ju mer tid vi spenderar på matintag, desto tydligare tecken på mättnad kommer från vår mage/tarmar och desto mindre äter vi.

Forskare från University of Rhode Island har funnit att de som äter långsamt äter upp till 10% färre kalorier. Anledningen: vår hjärna inser att vi är nöjda först efter 15 - 20 minuter.

Av den anledningen ska du äta långsamt och medvetet. Stäng av TV: n och koncentrera dig på vad du har på din tallrik. Du kommer verkligen att inse när du är nöjd.



Med dessa 8 tips kommer du att uppnå resultat mycket snart ... och du kommer också att kunna hålla dem över tid. Våra bästa önskningar på vägen för att nå din sunda vikt.