Sunburn Header

Bränt dig i solen? Omedelbar hjälp

Det är viktigt att agera snabbt när det gäller solbränna!

Det bästa tipset när du bränner dig i solen? Undvik det! Det är viktigt att agera snabbt om du har glömt smörja in dig. Här hittar du några nödtips.

Vilka kroppsdelar är särskilt utsatta?

Tyvärr kan du bränna dig över hela kroppen men det finns några områden som är särskilt utsatta för UV-strålning. Detta beror dels på deras oskyddade position, dels på känsliga hudområden.

”Solfällor” – kroppsdelar som behöver särskilt skydd

Kroppens så kallade ”solfällor” omfattar ansiktet, i synnerhet näsbenet, läpparna, området kring ögonen, pannan och kinderna. Huden i ansiktet utsätts för sol varje dag utan att få skydd. Dessutom är huden i ansiktet mycket tunnare och därför mycket känsligare. Av den anledningen krävs det en särskilt hög nivå av solskydd. På semestern ska du se till att du använder solskyddscremer i vardagen som har utvecklats speciellt för känslig hud. Använd en dagcreme med solskyddsfaktor. Områden som snabbt blir solbrända inkluderar övre bröstområdet, nacken, fotens ovansida, axlarna, öronen och hårbotten. Förutom solcreme eller sollotion med hög solskyddsfaktor är din klädsel det bästa sättet att skydda dig mot farlig UV-strålning.
 

Glöm inte att skydda huvudet!

sollhatt
När du är i direkt solljus är det bäst att täcka ditt huvud. Detta är särskilt viktigt för barn.
 

Nödtips för solbränna

After sun

Mot solbränna
Den nya NIVEA SUN In Shower Refreshing After Sun Lotion lugnar och fräschar upp huden efter att du har solat – och du kan även använda den i duschen!
 

För mycket sol – akut första hjälpen

När du har fått för mycket sol är det viktigt att hålla dig sval, dricka mycket och naturligtvis uppsöka skugga omedelbart. Solandet gör att din kropp förlorar mycket vätska. Vätskeförlusten behöver balanseras så fort som möjligt. Drick därför mycket, helst vatten. Uppsök omedelbart skugga, ta en ljummen dusch och ta det lugnt så snart du märker att du har fått för mycket sol. Det är bäst att kyla ned lätt hudrodnad med en after sun-produkt från NIVEA. Istället för en fet creme är det viktigt att du använder en återfuktande sollotion som är lätt att applicera och lugnar huden. 

OBS! Om du lider av allvarlig solbränna, blåsor, illamående och/eller smärta ska du uppsöka läkarvård!
 

Hur kan du hjälpa huden att återhämta sig?

Solbränna är vanligtvis en första gradens brännskada. Andra gradens brännskador är mycket ovanliga. Oavsett om den är allvarlig eller inte: det antal gånger som ett barn bränner sig i solen är nära kopplat till hudcancer i vuxen ålder. De bör därför helt undvika att brännas i solen. Påskynda hudens återhämtning med after sun-produkter. Återfuktande produkter innehåller naturliga ingredienser som aloe vera, lugnar huden och påskyndar dess återhämtning. Undvik solen i några dagar tills hudrodnaden och därmed skadan har försvunnit.
 

Första hjälpen från naturen

För effektiv kylning och skydd mot inflammation, försök med att använda kalla kompresser av linne eller bomullstyg som blötläggs i vatten. 

De har en kylande och antiinflammatorisk effekt. Våta omslag som blötläggs i vegetabiliska oljor eller grönt te ger också snabb kylning mot solbränna: Tillsätt några droppar marigold eller kamomillextrakt i de kalla kompresserna. Det är också viktigt att täcka de berörda hudområdena i minst en eller två timmar och skydda dem från solen nästa dag. Det kan ta upp till en vecka för solbränna att försvinna helt.
 

Lugnande kamomillextrakt

Kamomill
En kall kompress med kamomillextrakt kan lugna huden på de drabbade områdena.