Vad är UV-Index?

Vad är UV-Index?

Det är viktigt att förstå vad uv strålning är för något så vi förstår varför den gör solen så stark och skadlig för vår hud om den är oskyddad. Så här är all fakta om vad UV-index handlar om och de olika typerna av UV strålning som solen ger ifrån sig.

Vad är UV-index?

UV-index är ett internationellt standardmätverk, som används av World Health Organisation. Det mäter styrkan på UV strålning (ultraviolett ljus) på en viss dag och fungerar som en guide till styrkan på solskydd du behöver. 

Styrkan mäts på skalan 1 - 11 och är uppdelad i följande kategorier för mänged UV skydd som behövs:

0 - 2: detta ses som låg risk, du kan säkert vara ute med minimalt solskydd. 
3 - 7: medel till hög. Du behöver solskydd, möjligen även skyddande kläder så som en hatt och du rekommenderas att hålla dig i skuggan under mitten av dagen i synnerhet.
8 - 11: extremt hög. Du bör helt undvika att vara ute i solen under mitten av dagen och använda en solkräm med högt SPF och solskyddskläder.

Vad är UV strålning?

Små mängder UV ljus är viktigt för att vi ska hålla oss friska eftersom vi behöver det för att producera Vitamin D men överexponering till solen kan vara mycket skadligt.

Många sorters ljus

3000-800 NM

Infraröd strålning (IR strålning) avger värme. Även om vi inte kan se dess färg så upplever vi den som solens värme.

Många sorters ljus

800-400 NM

Våglängdens räckvidd på 400-800nm representerar ljus som är synligt för det mänskliga ögat och som vi ser i alla regnbågens färger.

Många sorters ljus

400-320 NM

UVA strålar filtreras till en liten grad av ozonlagret. Vissa strålar kan dock nå jordens yta och ta sig igenom även de djupare hudlagren.

Många sorters ljus

320-290 NM

Vissa UVB strålar absorberas av ozonlagret men majoriteten når fortfarande jordens yta. Trots att UVB strålarna bara tar sig igenom överhuden så kan de orsaka sol- och DNA skador. Det är därför viktigt att se till att du har tillräckligt skydd mot UVB strålning.

Många sorters ljus

UVC

UVC strålning skulle vara väldigt farlig för alla livsformer om den faktiskt nådde jordens yta. Som tur är absorberas dessa totalt av ozonlagret - även på ställen där det är skadat. UVC skydd behövs därmed inte.

Det finns faktiskt 3 olika sorters strålning som solen ger ifrån sig - uva, uvb och uvc.

UV strålning är en sorts elektromagnetisk strålning som gör vår hud solbrun men som även kan skada vår kropp om vi blir överexponerade. 

UVA

  • UVA har den längsta våglängden av strålarnas olika typer
  • Står för 95% av UV ljuset som når jorden
  • UVA är det som bär mest ansvar för att din hud blir mörkare när den utsätts för solen eftersom den skadar hudens DNA, vilket gör att din hud blir mörkare för att förhindra mer skada.
  • UVA tar sig djupt ner i läderhuden och bidrar till utvecklingen av hudcancer på grund av DNA skadan på huden.

UVB

  • UVB har en medium våglängd utav de olika sorters strålningarna
  • Står för 5% av UV ljuset som når jorden då det mesta UVB från solen filtreras bort av ozonlagret och når därför inte jordens yta.
  • UVB tar sig endast igenom hudens yttre lager och ansvarar för tidiga tecken på åldring så som rynkor, förlusten av hudens elasticitet och mörka fläckar
  • UVB bidrar inte till solbrun hud men faktum är att den däremot är orsaken till solbränna på hudens yta i ansiktet.

UVC

  • UVC är den mest skadliga sortens våglängd och även den kortaste
  • Ozonlagret filtrerar ut nästan allt UVC ljus så det når faktiskt inte jordens yta, det är därför vi inte behöver solskydd för att skydda oss mot det


INTENSITETEN AV ULTRAVIOLETT LJUS

När är du mest utsatt för ultraviolett ljus?

Vi rekommenderar att man alltid ska ha solskydd med ett högt SPF för att skydda sin hud mot solen och även för att hjälpa motarbeta ålderstecken. Med detta sagt så finns det ett antal faktorer som påverkar hur mycket ultraviolett ljus du exponeras av och det är viktigt att ha en förståelse av detta så att du kan försäkra dig om att du ger dig själv det bästa skyddet mot överexponering av solen.

När är du mest utsatt för ultraviolett ljus?

  • Dagligen: UVB strålningens intensitet är länkad till solens position och förändras över dagen. Den kan vara upp till 150 gånger starkare mitt på dagen än vid klockan 6 på morgonen. I största allmänhet så bör du undvika överflödigt solande och inte spendera tid i solen alls mellan kl 11 och 3 i synnerhet och det är viktigt att använda solskydd för att skydda mot solens strålar varje dag för att undvika solskada på huden. Testa den nya NIVEA SUN Protect & Moisture SPF 50.
  • Säsongsbetonad: Uv intensiteten varierar beroende på säsong och är starkare på sommaren än på vintern. Riskerna som associeras med UV intensiteten varierar också i enlighet därmed. Mängden av skada från överexponering av solens UVB strålning är högre på sommarmånaderna än på vintern. Genom året så är andelen av UVA strålning i solljus mindre kraftig i sina växlingar än UVB strålning. Riskerna som associeras med UVA strålning kan uppskattas på en mer jämn nivå, vilket är anledningen till att ordentligt UVA skydd är viktigt, även för kortare vistelse i solen. 
  • Nära ekvatorn: Både intensiteten på ultraviolett ljus och mängden UVB strålning ökar när du kommer närmare ekvatorn - till skillnad från UVA stålning, där mängden är lika hög runt hela jorden. Solstrålar har mindre distans att färdas för att nå jordens yta då du är närmare ekvatorn så mindre ultraviolett ljus filtreras bort av ozonlagret på dess resa. Det är därför det är extra viktigt att använda solskydd och oftare än normalt särskilt då du åker på semester till dessa områden.
  • Moln: generellt så påverkar moln bara delvis intensiteten av ultraviolett strålning, ordentligt skydd är nödvändigt även på molniga dagar.
  • Höjdnivå: I centraleuropa ökar UVB intensiteten på 15-20% för varje 1000 meter över havsytan. Vid en höjd på 3000 meter ligger den på circa 50%. Ju högre upp du kommer, desto kortare distans behöver ultraviolett ljus på sig att färdas innan det når dig så när du är ute på vandring eller skidutflyckt i bergen behöver du se till att använda ordentligt solskydd vid alla tillfällen. 
  • Skugga: Även om skugga ger betydande skydd mot ultraviolett ljus så skyddar det oss inte helt från det. En betydande mängd ljus kan reflekteras från ytor och objekt vilket gör att även områden som tycks vara i skuggan kan nås av soljuset. Vi rekommenderar att man skyddar huden från solen även i skuggan. Vatten, sand och särskilt snö reflekterar UV solstrålar och ökar dess intensitet på vår hud, snön kan till och med dubbla intensiteten! Det är därför det är så viktigt att använda solskydd med högt SPF i dessa omgivningar.


VAD ÄR SPF?


NIVEA & ULTRAVIOLETT LJUS

Hela Nivea Sun kollektionen innehåller effektiva UVA och UVB filter för att ge dig det bästa skyddet mot solen och har nogrannt framställts för att passa allas personliga behov:

  • NIVEA har det bästa skyddet mot solen för barn och spädbarn så du behöver inte oroa dig. Lämna stressen bakom dig när du är på semester och testa NIVEA Kids Sensitive Protect & Play Sun Spray SPF 50 som är perdiatiskt testad och extra vattentålig.