Vad är celluliter?

Celluliter är en helt naturlig och normal åkomma. Ändå vill många veta hur och om man kan minska celluliter eftersom det kan skapa en känsla av obehag. Lär dig mer om celluliter och hur du kan hjälpa till för att motverka dem.

Kan jag bli av med celluliter?

Ingen ska någonsin skämmas för att de har celluliter eller att det är något som de helt enkelt måste bli av med. Celluliter är helt normala och är något som över 90% av alla kvinnor mer eller mindre har. Celluliter uppkommer när fettceller under huden trycker mot bindväven, vilket gör att huden blir gropig. Sättet celluliter bildas gör det nästan omöjligt att helt få bukt med, men det finns några saker du kan göra för att minska förekomsten av celluliter.

Vad är celluliter?

Celluliter är ett oerhört vanlig och helt ofarlig hudtillstånd som kännetecknas av gropigig hud. Ibland kallas celluliter apelsinskalshud på grund av sitt utseende och utformning. Det är vanligast på lår, rumpa, buk och höfter och tenderar att påverka kvinnor i högre utsträckning än män. Även om både män och kvinnor kan ha celluliter är det vanligast hos kvinnor på grund av hur kvinnokroppen fördelar fett, muskler och bindväv. Det uppskattas att över 90% av kvinnor kommer att uppleva någon form av celluliter under sin livstid.

Celluliter orsak - varför får man celluliter?

Celluliter är resultatet av att fettceller under huden tränger upp mot hudens ytskikt. Eftersom dessa fettceller ansamlas och skjuter huden uppåt, dras bindefibrerna som fäster huden till de underliggande musklerna, vilket gör att huden spänns och bildar gropar.

Fettcellerna och bindväven i det dermatologiska lagret hos kvinnor sitter vertikalt, medan de hos män sitter i en korsstruktur, vilket kanske är en av anledningarna till att kvinnor löper större risk för celluliter än män.

Vad som faktiskt får detta att hända och varför celluliter uppträder är inte helt känt, men vissa teorier menar att nedan faktorer kan vara bidragande:

  • Hormoner
    Hormoner anses vara en av de största orsakerna till celluliter, särskilt hos kvinnor. När kvinnor åldras börjar deras naturliga nivå av östrogen falla och med klimakteriet kan blodflödet till bindväven också minska. Mindre blodflöde innebär att mindre syre transporteras till celler för produktion av kollagen, vilket saktar ner regenerering och hudreparation. När bindcellerna försvagas blir fett mer synligt genom dem.

  • Gener
    Metabolism, fettfördelning och blodcirkulation är genetisk och det kan bidra till hur bildandet av celluliter ser ut just i din kropp. Detta gör att vissa människor är mer genetiskt benägna att ha celluliter än andra.

  • En ohälsosam livsstil
    Dålig näring och brist på fysisk aktivitet kan öka sannolikheten för uppkomsten av celluliter. Detta beror på att en ohälsosam livsstil medför större ansamling av fettceller som i sin tur orsakar tryck på huden och leder till att den gropar sig. Utöver detta tror man att stillasittande under långa perioder kan påverka din blodcirkulation, brist på blodflöde begränsar i sin tur din kropps regenerering och hudreparation. Överkonsumtion av vissa livsmedel såsom halvfabrikat, mat med mycket socker eller salt kan också öka risken för celluliter.

  • Dålig blodcirkulation
    Att ha en hälsosam cirkulation innebär att vi transporterar tillräckligt med energi och näringsämnen som våra celler behöver för att regenerera och reparera huden. Utan god cirkulation kan vår hud bli svagare, vilket innebär att sannolikheten för celluliter är större.


Kan man få bort celluliter?

Så om du vill veta hur man kan bli av med celluliter kan vi säga att de nästan är omöjliga att helt och hållet utrota men det finns däremot några saker du själv kan göra för att minska förekomsten. Läs våra tips här:

  1. Ät hälsosam kost
    Att äta en ohälsosam kost som är full av toxiner och fett kan det främja uppbyggnaden av fettvävnad under huden och bidra till celluliter. Genom att istället äta mycket fullkornsmat och fiber bidrar till att rensa ut toxiner från kroppen. Ett minskat intag av salt rekommenderas också eftersom det kan orsaka uttorkning och svullnad - som i sin tur kan bidra till uppbyggnaden av celluliter. 

  2. Håll vätskenivån uppe
    Vår kropp består av nästan 60% vatten och om din hud blir uttorkad kan den bli svagare, tunnare och skrynkligare. Detta gör risken större för uppkomsten av nya celluliter. Att dricka mycket vatten kan även förbättra hudens elasticitet vilket bidrar till att minska celluliter.

  3. Torrborstning eller massage
    Torrborstning eller massage är bra metoder för att uppnå lymfatisk dränering - en process som rensar fettlagret från ansamlade toxiner. En metod för hur man kan försöka minska uppkomsten av celluliter kan vara att massera eller borsta de drabbade områdena två gånger om dagen - morgon och kväll.

  4. Träna regelbundet
    För att bli av med celluliter på låren och benen bör du se till att du tränar underkroppen så mycket som möjligt - även om det bara är i 20 minuter några gånger i veckan. Att träna regelbundet bidrar till att öka ditt blodflöde och förbränner fett. Detta hjälper i sin tur för att bli av med celluliter.

  5. Bär tajta kläder mer sällan 
    Att ha på sig tajta plagg för länge och för ofta kan begränsa vår blodcirkulation, vilket innebär en förhöjd risk för celluliter.

  6. Använd en hudförstärkande kräm
    Grundorsaken till celluliter är mer komplext än bara hudrelaterade faktorer, men svag, slapp och undernärd hud kan förvärra problemen. Brist på kollagen i huden kan innebära försvagning och förhöjd risk att fett tränger igenom. Prova använda vår Q10 Firming + Radiance Gradual Tan Moisturizer som har skapats noggrant med Q10 i syfte att göra huden mer fast. Det sker genom att den får mer av livsviktig energi för kollagenproduktion. Utöver detta ger dig denna fuktighetskräm även en vacker, gradvis solbränna för maximalt utstrålande hud!

Celluliter på lår: celluliter behandling

Några av de vanligaste områdena på kroppen där celluliter är synliga är benen och låren. Du kan följa alla ovanstående råd för att minska cellulitbildning på dessa områden, men följande övningar är också bra sätt att hjälpa dig att stärka benen samt förbränna fett som kan bidra till cellulitreducering:

  1. Utfallssteg: dessa tränar alla lårmuskler och sätesmuskulaturen på samma gång. För att verkligen känna att det bränns, prova utfallshopp eller att hålla i en vikt under tiden
  2. Benböj med vikt: Dessa tränar samma muskler som utfallssteg men på ett annat sätt. Om du håller i en med en tyngd nära bröstet kommer det att hjälpa till att sätta igång blodcirkulationen som i sin tur kan bidra till en minskad uppkomst av celluliter.
  3. Burpees: en bra helkroppsövning. Burpees är en bra övning för att få igång blodcirkulation och förbränning.
  4. Höftlyft: dessa tränar upp din bålstyrka, baksida låt samt sätesmuskulaturen och är en bra övning som inte utsätter ländryggen för skada. Om du tycker att de blir för lätta, försök att göra dem med ett ben i taget eller placera en vikt på ditt bäcken.
  5. Utfallssteg åt sidan: denna övningen tränar hela låret men även rumpan.

Även om våra krämer kan innebära mirakel för din hud, är orsakerna till celluliter mer komplexa än bara hudrelaterade faktorer. Det innebär att våra produkter inte kan utrota celluliter. Med det sagt, så hjälper vår NIVEA Q10 att göra din hud fastare och stärka den, celluliterna blir dämed mindre synliga.

Rich Body Milk Q10 Vitamin C
Denna body milk-produkt som gör huden fastare är berikad med antioxidanterna Q10 och vitamin C. Hudens elasticitet förbättras inom 10 dagar med synliga resultat.